Pakiet akumulatorów 18650 47Ah 3,6V 1S16P Li-ION Eco B-pack
Współczesne systemy zasilania akumulatorowego w dużej części bazują na ogniwach wtórnych, wykonanych w technologii litowej. Ogniwa litowe charakteryzują się najwyższymi obecnie współczynnikami energii właściwej, gęstości objętościowej energii oraz najwyższej aktywności elektrycznej elektrod.
Bardzo często duże pakiety akumulatorowe wykonywane są w połączeniach modularnych, czyli poprzez łączenie pakietu z modułów ogniw, które stanowią najmniejszy, autonomiczny element systemu akumulatorowego. Przykładem budowy modularnej pakietów akumulatorowych jest system
Eco B-pack.
Eco B-pack jest integralnym modułem o konfiguracji elektrycznej 1S16P. Ze względu na swoją budowę, jest wysokoenergetycznym modułem o dostępnej mocy ponad 169Wh przy napięciu nominalnym 3,6V. Wydajność prądowa pakietu w pracy impulsowej to ponad 380A w impulsie. W sposób bezpieczny (obciążenie 1C ogniwa) moduł możemy obciążyć prądem 47A.
Eco B-pack zbudowany jest z ogniw
SONY US18650VTC6 3000mAh. Obok ogniw, które są podstawowym komponentem w systemach akumulatorowych, instalowane są systemy zabezpieczeń i zarządzania energią BMS. System taki zabezpiecza ogniwa, przed przeładowaniem, nadmiernym rozładowaniem i zwarciem. Układy BMS dedykowane są dla pakietu akumulatorów litowo-jonowych (Li-ION) i posiadają zamontowany systemem balansujący ogniwa. Balansowanie ogniw polega na poprawie wydajności ogniw, zwiększenie całkowitej pojemności pakietu oraz jego żywotności. Jest to działanie konieczne, ponieważ poszczególne ogniwa, nawet dostarczane przez tego samego producenta, mogą różnić się między sobą pod względem poziomu maksymalnego rozładowania, pojemności, impedancji oraz charakterystyki temperaturowej. Skutkuje to różnym poziomem ich naładowania, co z kolei wpływa na całkowitą pojemność pakietu - na przykład część ogniw w niezbalansowanym pakiecie, może się rozładowywać lub ładować szybciej niż pozostałe. Dlatego balansowanie ogniw jest zwykle zalecane już w przypadku akumulatorów z co najmniej trzema ogniwami, a w przypadku większej ich liczby staje się koniecznością.
W dużych systemach akumulatorowych o wymiarach gabarytowych powyżej kilkunastu centymetrów, pojawia się istotny problem rezystancji połączeń oraz rezystancji samych zgrzewów. Rozwiązaniem są systemy akumulatorowe z łącznikami hybrydowymi. Zbudowane są z rdzenia miedzianego i wstawek niklowych do zastosowań z ogniwami cylindrycznymi typu 18650. Konwencjonalne systemy połączeń wykonane są z blach lub taśm niklowych i zgrzewane rezystancyjnie albo ultradźwiękowo.
Osiąganie maksymalnej wydajności systemów akumulatorowych wymaga optymalizacji niemal wszystkich komponentów systemu akumulatorowego. Poprzez zastosowanie hybrydowych szyn zbiorczych w modułach akumulatorowych typu Eco B-pack zwiększamy wydajność eksploatacyjną systemów akumulatorowych. Dzięki temu otrzymujemy jedno z najbardziej efektywnych źródeł zasilania wykonanych w technologii litowo-jonowej.